Seo Terimleri ve Anlamları

Share:
seo-konusunda-terimsel-bilgiler

  Blog yazarları veya web site sahipleri herkes seo yaparak trafik elde etmek zorundadır. Seo kriterlerine uyum sağlandıkça başarı da artacaktır. Seo dünyası devamlı gelişen ve yeni terimler türeten kriterler topluluğudur. Seo yapmadan önce bilinmesi gereken önemli şeylerden birisi de anlamlarıdır. Çünkü bilmediğiniz bir şeyi uygulayamazsınız.  Seo terimlerini anlamları ile beraber aşağıda listeliyorum. Bilmediklerinizi öğrenebilir eksik kalanları bildirebilirsiniz. Bu dijital dünyada adını sık sık duyduğumuz terimlerin Türkçe de hangi anlama karşılık geldiğini sizinle paylaşıyorum.

Seo Terimleri ve Anlamları


Adwords: Google servisidir ve reklam yaparak trafik kazanmak amaçlanmaktadır. Tıklama başına ve gösterim başına maliyet politikası ile çalışır. Web sayfanızın reklamını ilgili olduğu anahtar kelimeye göre yaparak ziyaretçi çekebilirsiniz.

Adsense: İçerik üreticilerinin reklam almalarını sağlayan dijital platformdur. Google tarafından işletilen yayıncılık sistemidir.

Affiliate: Bir sitenin ürünü veya hizmetini başka bir sitede pazarlamaya denir. Affiliate siteler yapılan satış üzerinden komisyon alırlar. Sayfalarınıza eklediğiniz reklam firmalarının kodları buna örnek olabilir.

Algoritma: Arama motorlarının uygulamaya koyduğu ve belli bir matematiği olan kalite belirleme sistemidir. Algoritmalar sayesinde ortaya çıkan seo ile sıralama kriterleri getirilmiş oldu. Tamamlanmış bir kavram olmadığından yaşanan teknolojik gelişmeler ve seo yöntemleri ile kapsamı genişleyerek yenilenmektedir.

Anahtar Kelime: Seo terimlerinden bir tanesi olan anahtar kelime ile amaç üst sıralarda hedeflenen kelimelerdir. Anahtar kelimesi olan sayfalar ile anahtar kelimelere uygun yazılar yazılması seo önceliklerinden biri haline geldi.

Alt Etiketi: Seo açısından unutulmaması gereken kriterdir. Yazılara eklenen görsellerin hangi konudan bahsettiğini gösteren ve botlara yardımcı olan gerekli bir yöntemdir. Görsellerinizin arama sonuçlarında yer alması için alt etiketlere bilgi girilmelidir.

Alexa: Aldıkları trafiğe ve güncelliklerine göre sıralama yapan bir servistir. Arama motorları için bağlayıcı olmasa da kullanıcılar için önemli bir istatistiktir.

Anchor Text: Kısaca anlamıyla metin içindeki tıklanabilir kelime veya kelime grubudur.

Backlink: Başka web sitelerden alınan linklerdir. Diğer sitelerin sizden bahsetmesi ve referans göstermesidir. Kaliteli her siteden alınan backlink seo açısından güç vericidir.

Black Hat Seo: Google kriterlerine ters düşen seo çalışmalarıdır. Yapılan hatalar nedeniyle daha çok zarar verirler. Fazladan anahtar kelime paylaşma, kopya içeriklere başvurma ve kalitesiz sitelerden alınan backlinkler gibi yöntemlerdir.

Blog: Web sitelerin düzenli içerik ekledikleri blog sayfalarının olması seo için önemlidir. Sitelerin bir bölümünde blog yazılacağı gibi başlı başına blog sahibi de olunabilir. Blog bilgileri paylaşıldığı web tabanlı sistemlerdir.

Bomb: Ağır bir ceza almadan önce uyarı niteliği taşıyan ceza yöntemidir.

Bot: Örümcek ve robot gibi adları da olan arama motorlarının web sitelerden bilgi çekmek için kullandıkları yöntemlerdir. Yenilikleri tarayıp güncellemek için arama motorları botları gönderirler.

Bounce Rate: Ziyaretçilerin herhangi bir arama sonucunda sayfaya gelmesi ve buradaki yaşadıklarının sonucu olarak kaldığı süreyi simgeler. Hemen çıkma oranını tespit etmek için geçirilen süre ve gezilen sayfalar hesaplanır. Hemen çıkma oranı düştükçe seo için faydalı olur.

Broken Link: İndeks alarak arama motorunda yer edinmiş ama sonradan silinerek ulaşılamayan linklerdir.

Canonical Link: İçerikleri aynı olan benzer sayfalardan tercih edileni öncelikli olarak belirtmedir.

Cloaking: Yapılmaması gereken seo çalışmalarından biridir. Kullanıcılara başka bilgiler verirken arama motorlarına başka bilgiler verme işlemidir. Üst sıraları hedeflerken başka cezalar almaya neden olabilir.

Content: Seo açısından en önemli yerlerden biri olan içeriklerdir. Content ne kadar kaliteli ve özgün olursa web sayfanız o kadar başarılı olur.

Cookies: İnternet sayfaları tarafından bilgisayarlara bırakılan çerezlere verilen isimdir.

Description: Sitelerin açıklama kısmıdır. Her sayfanın ilgili olduğu konuya göre açıklamaya ihtiyacı vardır.

Dmoz: Dünya çapında en büyük dizin sitesidir. Kapandığı için artık kullanılmamaktadır.

Dofollow: Linklerin takip edilmesini sağlayan normal linktir.

Domain: Sitenizin erişimi için kullandığınız bağlantı, alandır.

Duplicate Content: Kopya içerik anlamına gelir.

External Referrer: Bir siteden başka bir siteye verilen bağlantıya verilen isimdir.

Favicon: Sitelerin tarayıcı sekmesinde bulunan başlık kısmındaki küçük simgedir.

Filtre: Sitelerin hatalarını düzeltene kadar google tarafından arama sonuçlarında pasif kalmasıdır.

Follow Link: Web siteler üzerinde iki çeşit linkleme yapılabilir. No follow link, botlar tarafından taranmaması gereken bağlantılardır. Do follow linkler ise tam tersi takip edilebilir ve değerli görülen bağlantılardır. Backlinklerin do follow olması seo için faydalıdır.

Google Rich Snippet: Arama sonuçlarında kullanım kolaylığı sağlayan bölümdür. Siteye girmeden aradığınız ürünün fiyatını görebilmeniz buna örnek olabilir.

Google Dance: Belli periyotlarla gelen güncellemeler sonrasında sitelerde meydana gelen dalgalanmalara denir.

Google Juice: Yazı içi linkleme yapılarak web sitesinin güvenilirliği, sayfa değeri gibi derecelerini artırmak için yapılan işlemdir.

Hacklink: Web sitesinin hacklenmesi sonucunda site sahibinin izni olmadan link eklenmesidir. Büyük zararlar doğurabilir.

Heading: H1'den başlayan ve H6'ya kadar devam eden başlık etiketleridir. En düşük değerli etiket H6 en değerli etiket H1'dir. Web sayfalarında H1 ve H2 mutlaka olmalıdır.

Hidden Text: Gizli metin anlamına gelen ve kullanılan bir yöntemdir. Aldatmaya yönelik bir çalışma olduğu için tavsiye edilmez. Ziyaretçilerden gizleyerek anahtar kelime yoğunluğu ile üst sıralar hedeflenirken arama motorları tarafından fark edildiğinde filtreye alınabilir.

Hit: Eskiden tekil ve çoğul olmak üzere hit kavramı kullanılırdı. Artık sayfa görüntüleme olarak yer alan ve sunucudan gelen her şey olarak bilinir.

HTML: Hyper Text Markup Language'nin kısaltmasıdır. Web siteler için ana kodlamadır. İçerisine css kodları ve javascript kodları gibi programlama dilleri uygulanabilir.,

HTTP: Hyper Text Transfer Protocol kısaltmasıdır. Her web sayfasının başında bulunur. HTTPS versiyonu seo açısından önemlidir ve güvenli iletişim sunar. Sıralama da avantaj sağlayan bir yöntem haline gelmiştir.

İndex: Arama motorları botları tarafından taranarak ve sıralamada yer alan web sayfalarıdır.

Keyword: Kısa tabiri anahtar kelimedir. Arama motorlarına bilgi vermek için sayfa ile alakalı öne çıkan kelimelerdir.

Keyword Density: Anahtar kelime yoğunluğu anlamına gelir.

Link Farm: Alakasız çok sayıda linkin barındırıldığı sayfalardır. Link tarlası anlamına gelir. Seo açısından onaylanmayan ve uzak durulması gereken sitelerdir.

Long Tail: Uzun kuyruklu aramaları ifade eder. Sadece "Seo" olarak arama yapmak yerine daha açıklayıcı olan "Seo için neler yapılmalıdır?" şeklinde yapılan arama bu yapıya uygundur.

Meta Tags: arama motorlarına bilgi veren html etiketleridir. Seo için kullanılması gereken meta etiketler vardır. Botlara bilgilere çabuk ulaşması için yardımcı olursunuz. Blogger meta etiketleri yazımı okuyabilirsiniz.

Nofollow: Takip edilmeyen link anlamına gelir.

Noindex: HTML etiketleri arasında yer alarak arama motorlarına yer aldığı sayfayı arama sonuçlarına yansıtmamasını belirtir.

On Page Seo: Web sitesi içinde uygulanan çalışmalardır. Sayfa düzeni, etiketler, içerikler, görseller gibi yapılan düzenlemelerdir.

Off Page Seo: Web sitesine yönelik uygulanan backlink, sosyal medya hesaplarının yönetilmesi gibi çalışmalardır.

Pagerank: 2016 yılından önce Google tarafından kullanılan puanlama sistemiydi. Yaptığı derecelendirme ile siteler değerini bulurdu.

Pingleme: Seo için kullanılan yöntemlerden biridir. Botların sitenize gelmesi için kullanılan sinyallerdir.

RankBrain: Google tarafından geliştirilen yapay zeka algoritmasıdır. Hedef daha isabetli sonuçlar sunmak.

Referrer: Web sitesine ziyaretçi yönlendirmek üzere trafik sağlayan linkler, sitelerdir.

Robots.txt: Arama motorlarının botlarını yönlendirmek için kullanılan alandır. Bu bölüm site içi seo da önemli bir paya sahiptir.

RSS: Bu sistem sayesinde yeni eklenen içerikler kolayca takip edilir.

Sandbox: Yeni sitelere uygulanan google filtreleme işlemidir. Uygunsuz seo çalışmaları yapan siteler bu fitrelemeye takılır ve arama sonuçlarında yer alamazlar. En ağır Google cezalarındandır.

SEM: Search Engine Marketing seo terimi bir web sitenin arama sonuçlarından maksimum faydayı sağlamasını amaçlar. Arama motoru optimizasyonlarını en iyi şekilde kullanabilmeyi ifade eder.

SEO: Search Engine Optimization web sitenin arama sonuçlarında üst sıraları yakalaması için uygulaması gereken kriterlerdir. Geniş bir kavram olduğu için sayfa hızı, tema, içerik kalitesi gibi tüm işlemleri kapsar.

Serp: Arama motoru sonuç sayfasıdır. Arama yaptığınızda listelenen sonuçlardır.

Sitemap: Web sitenin içinde yer alan linklerin arama motorları tarafından kolayca bulunması için tasarlanmış dosyalamadır.

Spam: Arama motorlarını aldatmaya yönelik çalışmalardır. yazılara gizli etiket verilmesi gibi..

Title Tag: Arama sonuçlarında çıkan ve başlığını belirleyen elemandır. Sayfa indekslenirken bu başlık kullanılır. Seo açısından değerlidir ve en fazla 55 karakter olması tavsiye edilir.

Trust Rank: Google tarafından kullanılan sıralama ve puanlama sistemidir. Geçerliliğini koruyan bu sistem güven sıralamasıdır.

White Hat Seo: Arama sonuçlarına olumsuz etki etmeyen ve kriterleri uygulayan seo yöntemleridir. Her web site için yapılmalıdır ama yeni gelişmeler takip edilmelidir. Geçmişte kabul edilen seo kriterlerinden bazıları artık black hat seo kapsamında değerlendirildiğinden değişimleri takip edin.

Widget: Web sitelerinde bazı alanları veya fonkiyonu geliştirmek için yararlanılan kodlama yazılımıdır.

301: Bir sayfanın başka bir sayfaya yönlendirilmesi için kullanılır. Bir sayfa 301 uyarısı veriyorsa ya artık yoktur ya da başka bir sayfa yönlendirilmiştir. Alan adı yönlendirmeleri de 301 kapsamına girer.

404: Aranılan sayfanın sitede olmadığını veya silindiğini gösterir. Bulunamayan sayfalar ziyaret edildiğinde 404 uyarısı gelir. 404 sayfaları fazlalaştıkça seo açısından sakıncalı bir hal alır. Silinmesi gereken sayfaları 301 yönlendirmesi yaparak yönlendirin.

✔ Bu içeriği beğendiyseniz lütfen paylaşın ⤵

8 yorum:

  1. Seo terimleri ve anlamlarının açıklanması yeni blog yazarları için oldukça faydalı bir paylaşım.
    Emeklerinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Seo konusunda bilgi edinmek için önce anlamlarından başlasak daha iyi olur.

      Sil
  2. Oldukça bilgilendiren yazı, emeğinize sağlık. :)

    YanıtlaSil
  3. Güzel konulara değinmişsin. Aralarında bilmediklerim bile vardı. Teşekkürler ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende bazılarını yazıyı hazırlarken öğrendim. Rica ederim.

      Sil

YORUM YAPARAK KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...

1) Yaptığınız yorumun, yazıyla alakalı olmasına özen gösterin.
2) Yazım ve dil bilgisi kurallarına mümkün olduğunca dikkat edin.
3) Kullandığınız üslubun sizi yansıttığını unutmayın.
4) Yorum yaparken link eklemeyin.

Seo Teknikleri ve Blog ipuçlarını alarak daha fazla ziyaretçi ve en yüksek verimi hedefleyin.