Kullanıcı Arama Niyeti Nedir? Ne İşe Yarar?

Share:
kullanıcı-arama-niyeti-nasıl-yapılır


   Arama motorları interneti anlamlı kılan ve bilgilenmeyi kolaylaştıran en önemli yardımcılarımız haline geldi. Sadece Google üzerinden saniyede 75.000 sorgulama yapıldığını düşünürsek hangi boyutlarda bilgi ağıyla karşı karşıya olduğumuzu kestirebiliriz. İşte kullanıcı arama niyeti burada değer kazanıyor. Çünkü herkes farklı bir işlev için arama yapıyor. Kimisi doğrudan bilgi almak için kimisi bir ürün satın almak için kimisi de bir konu hakkında araştırma yapmak için aynı yolu kullanıyor. Kullanıcı niyeti (User İntent) arama motorları üzerinden yapılan sorguların ana amacını tespit etmektir. 

  Bu sorguları iyi analiz etmek hem arama motorlarını geliştirmek için gerekli hem de sıralamada yer bulmak isteyen web site sahiplerinin yükselmesi için önemlidir. Bizler içerik hazırlarken tamamen kullanıcı odaklı ve arama motorlarının isteği üzerine kalıplarda sunum yapıyoruz. Seo denilen kavram zaten bu kuralların bütününe verilen isimdir. Kullanıcı arama niyetini bilmekte kriterler içinde büyük öneme sahiptir. Arama motorları yaptıkları her güncellemede daha akıllı, daha düzenli ve daha kullanıcı odaklı olmayı amaç edinirler. Google ve diğer rakiplerini ele alırsak neden Google arama motorunun açık ara daha çok tercih edildiğini anlayabiliriz. 

  Son yıllarda seo önem kazandıkça bu tür girişimler hep olmuştur. Özellikle 2020 yılında sıralamada yer bulmak için sorgularda alakalı sonuçlar sunmalısınız. Google kullanıcıların "en çok okunan kitap" sorgusunda ne aradığını çok iyi bilir ve saniyeler içinde en alakalı sonuçları sıralar. Seo da başarılıyım sonucuna varmak için kullanıcı niyetini anlamak ve ona göre hazırlanmak şarttır. 

Aramalarda Kullanıcı Niyeti Nasıl Çeşitlendirilir?

Bilgilendirme (İnformational)

  Bir konu hakkında bilgi almak ve soruya cevap bulmak amaçlanır. Basit ve kısa bir cevap olacağı gibi daha kapsamlı ve uzun bir cevap bulmakta mümkündür. Bu tür sorgulamalarda bazen soru olmadan arama yapılır. "Türkiye-Fransa maçı" "antivirüs" " Salda Gölü" gibi sorgular örnek verilebilir. Herhangi bir yemek tarifi ve nasıl yapıldığına dair sorulamalar bu kapsamda değerlendirilebilir.

Gezinme (Navigational) 

  Bu sorgulama arama motorları için listelemesi en kolay olanıdır. Kullanıcı belli bir marka ve ürünü aradığı için daraltılmış bir sorgulama söz konusudur. Arama yapan kişi bildiği bir siteyi hedeflediği için doğrudan sonuca ulaşır. Bu aramalarda kullanıcılar url yazmak yerine isim üzerinden hızlı ulaşmak için tercih ederler. "Facebook, Hepsiburada" "Blogger" "Doğuş Hakan Yılmaz" gibi doğrudan hedefe yöneliktir. 

Satın Alma İşlemi (Transactional)

Satın alma amacıyla gerçekleştirilen sorgulamalardır. Kullanıcılar alacak bir şeyler aradığından bu işleme çok yakındırlar. Alınmak istenen ürün veya hizmet hakkında arama yapılarak amaç sonlandırılır. Web siteler için geri dönüşümde en yüksek potansiyel bu aramalardır. "4'lü prima bebek bezi" "indirimli çocuk odası" "2500W elektrik süpürgesi fiyatı"

Ticari (Commercial)

  Bu tür aramalar genelde alınacak ürün veya hizmetin belli olduğu ancak karar verme sürecinde karşılaştırma yapmak isteyen kullanıcıları simgeler. Son karar verilmemiştir ve diğer seçenekler değerlendirilmektedir. Marka ve model araştırması ile beraber en fiyat için sorgulamalar yapılır. "en iyi oto süpürgesi" "en kaliteli çamaşır makinesi"


Kullanıcı Arama Niyeti Neden Önemsenmelidir?

  Arama motorlarındaki ilkesel anlamdaki en büyük amaç en doğru sonucu en hızlı şekilde vererek iyi bir deneyim yaşatmaktır. Bu nedenle yapılan algoritma güncellemeleri ile kullanıcıların amaçları saptanır ve en iyi analizler uygulanır. Önemsenmeseydi alakasız ve yanlış sonuçlarla karşılaşan kullanıcılar yaşadıkları kötü deneyimden dolayı farklı mecralara kayabilirdi. Bu durumun aynı şekilde web site sahipleri içinde geçerli olduğunu söylemiştik. Kullanıcı aradığı sonucu bulamadığında siteden daha hızlı ayrılır ve başka ihtimalleri değerlendirir. Belli bir anahtar kelime hedefine odaklanan veya istediği anahtar kelimede listelenmek isteyen siteler kullanıcı niyetini göz ardı edemez. 

  Burada doğru çalışan bir arama motoru, doğru bilgi veren siteye ulaştırır ve sitede geçirilen süre ve gezilen sayfalar göz önüne alındığında google tarafından olumlu değerlendirilir ve üst sıralar zorlanır. Aksi takdirde kullanıcı deneyimi olumsuz olan yani geçirilen çok kısa ve başka hiçbir sayfa ziyaret edilmeden hemen çıkılması durumunda google bu durumu tespit eder ve sıralamada daha gerilere gönderir. Değeri düşük bir web sitesi total de incelendiğinde de performans düşüklüğü ile karşılaşabilir. 


Kullanıcıların Arama Niyetini Nasıl Anlarım?

  Seo için büyük önem taşıyan bu konuyu es geçmemek gerekir. Kullanıcıları anlamadan içerik hazırlamak sadece size hitap eder ve arzulanan seviyede kitlelere ulaşamaz. Yazınızı ve toplamda sitenizi daha çok kişiye ulaştırmak için arama niyetlerini analiz etmek ve ona göre adımlar atmak gerekir. Anahtar kelime analizi yaparak sorguların sıralamadaki yerlerini öğrenebilirsiniz. Böylece potansiyel rekabet edebileceğiniz sonuçlara odaklanabilirsiniz. 

kullanıcı-niyetini-saptamak-için-araçlar


  Örneğin "Rayban Güneş Gözlüğü" ile ilgili bir yazı hazırlayacak veya ürün satışı yapacaksınız hemen Google Adwords üzerinden düşükten yükseğe göre tekliflere bakabilirsiniz. Rekabeti yüksek olan kelimelerde kullanıcıların alma niyetinin daha fazla olduğunu söyleyebiliriz. Aynı şekilde Google Trends, Ahrefs anahtar kelime gezgini ve Google ilgili sonuçlar kısmı da anahtar kelime analizinde yardımcı olabilir. 

Hangi arama sonucuna göre tespit yaptıktan sonra anahtar kelime planlamanızı yaparak google da yükselişinizi takip edebilirsiniz. Sizi üst sıralarda tutacak olan doğru analiz yapmak ve anahtar kelimelerin çözüm odaklı ve yararlı makalede geçiyor olmasıdır. İçeriğiniz detaylı ve açıklayıcı oldukça aynı zamanda da kullanıcılar için kaynak niteliğinde bir değere sahip olduğunda google ödüllendirecektir. Dikkat edilmesi gereken dinamik bir yapıya sahip olan arama motorları güncellemelerini takip etmek ve sizden istenen kriterlere uyumlu davranmak.

2 yorum:

  1. Bloğumda belirttiğiniz hususlara dikkat ederek trafiği daha fazla attırabilirim umarım...

    YanıtlaSil
  2. Kaliteli içerik oluşturup ve paylaştığınız bilgilerle birlikte inşallah daha iyi duruma gelebileceğim.

    YanıtlaSil

YORUM YAPARAK KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...

1) Yaptığınız yorumun, yazıyla alakalı olmasına özen gösterin.
2) Yazım ve dil bilgisi kurallarına mümkün olduğunca dikkat edin.
3) Kullandığınız üslubun sizi yansıttığını unutmayın.
4) Yorum yaparken link eklemeyin.

Seo Teknikleri ve Blog ipuçlarını alarak daha fazla ziyaretçi ve en yüksek verimi hedefleyin.